مناظره ای که بازی را عوض نکرد

به گزارش همیار مشاوره، تامپسون عملکرد ترامپ را بهتر از مناظره قبلی می داند ولی وی نتوانست افرادی غیر از طرفدارانش را راضی و جذب خودش کند.

مناظره ای که بازی را عوض نکرد

همیار مشاوره؛ حسین هوشمند- آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا برگزار گردید و دونالد ترامپ همچنان در نظرسنجی ها از جو بایدن عقب تر است. در فاصله 8 روز باقی مانده به انتخابات، زمان به سرعت برای ترامپ در حال از دست رفتن است. مناظره آخرین فرصت وی برای تغییر شرایط بازی بود، اما تغییری حاصل نشد.

با وجود این که ترامپ در این مناظره بهتر از مناظره قبلی ظاهر شد، اما نتوانست عملکردی طوفانی داشته باشد تا بتواند فضای رقابت ها را عوض کند. در مقابل بایدن هم عملکرد خوبش را در این مناظره هم تکرار کرد و برای حملات ترامپ آماده بود و توانست به آنها پاسخ دهد. و همچنین حملات خوبی نصیب ترامپ کند.

کارشناسان چه می گویند؟

میچل مک کینی، مدیر موسسه ارتباطات سیاسی دانشگاه میزوری معتقد است فضای مناظره نسبت به مناظره قبل آرام تر شده بود و قطع کردن صحبت ها کمتر رخ داد. مک کینی درباره عملکرد ترامپ معتقد است که وی از نظرسنجی های پس از مناظره اول درس گرفت، ولی در نتیجه انگار درون یک جعبه گیر افتاده بود و ترامپ همیشگی نبود. وی درباره عملکرد بایدن می گوید، وی برای حملات ترامپ آماده بود و گاف های کمی داد. استفاده از جمله من اگر رئیس جمهور باشم، نه رئیس جمهور ایالات قرمز و ایالات آبی، بلکه رئیس جمهور ایالات متحده هستم بسیار مفید و به جا بود.

سوزان میلساپ، استاد ارتباطات دانشگاه اوتربین هم معتقد است که این مناظره بهتر از قبلی بود. اما در 20 دقیقه پایانی مجدداً صحبت های دو کاندیدا قطع می شد و ترامپ به صورتی صحبت می کرد که انگار در کمپین انتخاباتی اش سخنرانی می نماید. میلساپ معتقد است بایدن خودش را به عنوان فردی نشان داد که برای اقتصاد، کرونا و بیمه درمانی دارای برنامه است.

جیکوب تامپسون، استاد ارتباطات دانشگاه نوادا هم این مناظره را بهتر از مناظره اول می داند. از نظر وی یکی از نقاط قوت این مناظره، عملکرد و مدیریت خوب کریستن ولکر، مجری مناظره بود. تامپسون عملکرد ترامپ را بهتر از مناظره قبلی می داند ولی وی نتوانست افرادی غیر از طرفدارانش را راضی و جذب خودش کند. از نظر تامپسون، بایدن هم بهتر از مناظره قبل خودش ظاهر شد. او توانست به خوبی لحن صدایش را تنظیم کند و خودش را به عنوان رئیس جمهوری نشان داد که می تواند کشور را متحد کند.

نظرسنجی ها چه می گوید؟

براساس نظرسنجی یوگاو، 54 درصد مردم بایدن و 35 درصد ترامپ را برنده مناظره می دانند.

در نظرسنجی سی ان ان هم 53 درصد بایدن و 39 درصد ترامپ را برنده مناظره می دانند.

در نظرسنجی دیتا پروگرس، 52 رای دهندگان بایدن و 41 درصد ترامپ را برنده می دانند.

با توجه به این که تا به امروز 60 میلیون نفر در انتخابات زودهنگام شرکت نموده اند و مناظره تاثیری بر رای آنها نداشت و سال جاری به دلیل دو قطبی شدیدی که وجود دارد، رای دهندگان مردد کمتر از 2016 هستند، مناظره تاثیر چندانی بر رای دهندگان نمی گذاشت، اما ترامپ از همین فرصت هم نتوانست استفاده کند و همچنان از بایدن عقب تر است.

در زمینه کرونا هم واکسن تا قبل از انتخابات آماده نخواهد شد، از لحاظ مالی هم در این بازه زمانی کم کاری صورت نخواهد گرفت. تنها تاکتیک کمپین ترامپ مانند 2016 تخریب رقیب بود که با کشف ادعایی لپ تاپ هانتر بایدن، پسر بایدن صورت گرفت و برخلاف انتظار کمپین ترامپ این مسئله هم موجب تخریب وجهه بایدن نشد.

نظرسنجی

یکی از دلایلی که سال جاری را متفاوت از 2016 نشان می دهد، فاصله بیشتر بایدن با ترامپ است. در 4 سال پیش در این موقع کمپین کلینتون با انتشار داستان ایمیل ها در حالت فروپاشی نهاده شد و در میانگین نظرسنجی ها تنها 4 درصد جلو بود. اما سال جاری بایدن فاصله اش با رقیب بیشتر از کلینتون و اوباما است. فاصله وی با ترامپ در نظرسنجی ها به طور میانگین بالای 8 درصد است. در 10 نظرسنجی معتبری که در یک هفته اخیر اجرا شده است، فاصله بایدن با ترامپ از 4 تا 10 درصد متغیر بوده است.

بایدن همچنان پیشتاز نظرسنجی ها است. براساس میانگین نظرسنجی RCP، بایدن با 8 درصد اختلاف جلوتر از ترامپ است. این میزان در مقایسه با هفته گذشته 0.9 درصد کاهش یافته است.

در میانگین نظرسنجی های نیت سیلور، بایدن با 9.2 درصد اختلاف پیش است و براساس پیش بینی نیت سیلور، شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات 87 درصد است. در مقایسه با هفته پیش شانس بایدن بدون تغییر بوده است.

روزشمار

8 روز تا انتخابات

86 روز تا مراسم تحلیف دولت جدید

کارشناس آمریکا

منبع: عصر ایران

به "مناظره ای که بازی را عوض نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناظره ای که بازی را عوض نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید