نشانه های بیش فعالی کودک دو و سه ساله
به گزارش همیار مشاوره، بیایید برخی از نشانه های احتمالی بیش فعالی و نقص توجه در بچه ها نوپا را بررسی کنیم. اگر هر یک از این علائم را برای مدت زمان زیادی مشاهده کردید، در این زمان حتما باید به یک مشاور تخصصی مراجعه کنید
همیار مشاوره: تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در بچه ها زیر 4 سال، از جمله دو و سه ساله، کار ساده ای نیست. در این سنین، تشخیص قطعی این اختلال به دلیل همپوشانی ویژگی های رشدی طبیعی با علائم احتمالی بیش فعالی، برای متخصصان هم سخت است. با این حال، آگاهی از نشانه هایی که ممکن است در آینده به بروز ADHD در کودک اشاره داشته باشند، برای والدین و متخصصان راهنما است. این آگاهی باعث میشود که سریعتر و در زمان مناسب در پی درمان باشید.
اول از همه در نظر داشته باشید که بچه ها نوپا ذاتا پرانرژی و کنجکاو هستند. تمایل به اکتشاف محیط اطراف، جنب و جوش، و برقراری ارتباط از طریق بازی، همگی ویژگی های رشدی طبیعی در این سن محسوب می شوند و تشخیص بیش فعالی و نقص توجه مستلزم الگوهای رفتاری مداوم و فراگیر است که در زندگی روزمره کودک اختلال ایجاد کند.
نشانه های احتمالی بیش فعالی در دو و سه سالگی
در ادامه بیایید برخی از نشانه های احتمالی بیش فعالی و نقص توجه در بچه ها نوپا را بررسی کنیم. اگر هر یک از این علائم را برای مدت زمان زیادی مشاهده کردید، در این زمان حتما باید به یک مشاور تخصصی مراجعه کنید و از خدمات تخصصی برای درمان استفاده کنید.
1. بیقراری حرکتی بیش از حد
بچه ها نوپا فعال هستند، اما در کودک مبتلا به ADHD، این فعالیت ممکن است با شدت و مدت زمان بیشتری همراه باشد. آن ها به سختی می توانند برای مدت طولانی در یک جا بنشینند، دائما در حال حرکت و ورجه و ورجه هستند، و ممکن است حتی در هنگام غذا خوردن یا بازی آرام، دست و پای خود را تکان دهند.
2. مشکل در تمرکز و پیروی از دستورات
بچه ها دو تا سه ساله به طور طبیعی کنجکاو و فعال هستند و ممکن است در تمرکز بر روی یک فعالیت خاص برای مدت طولانی با مشکل روبرو شوند. با این حال، در برخی از بچه ها، این مشکل در تمرکز و پیروی از دستورات ممکن است شدیدتر باشد که به عنوان یکی از نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) شناخته شود. در این صورت به نظر می رسد که کودک به صحبت های شما گوش نمی دهد و حواسش به چیز دیگری است. همچنین به راحتی حواسش پرت می شود و با کوچکترین محرکی توجهش از یک فعالیت به فعالیت دیگر جلب می شود.
3. تکانشگری و رفتارهای ناگهانی
بچه ها مبتلا به ADHD ممکن است قبل از فکر کردن دست به عمل بزنند. آن ها در مهار تکانه های خود و کنترل رفتارهای ناگهانی با مشکل روبرو اند. این رفتارها می توانند شامل دویدن به سمت خیابان، صحبت کردن بی موقع، یا برهم زدن بازی سایر بچه ها باشد.
4. مشکل در مدیریت احساسات
بچه ها مبتلا به ADHD اغلب در تنظیم هیجانات خود با مشکل روبرو هستند. آن ها ممکن است به سرعت عصبانی شوند و پرخاشگری نشان دهند که در این صورت مراجعه به مشاوره پرخاشگری بچه ها نیز می تواند انتخاب درست و مناسبی باشد. همچنین، در مدیریت احساسات منفی مانند ناامیدی یا خستگی توانایی کمتری دارند.
5. تاخیر در تکامل گفتاری و زبانی
برخی از بچه ها مبتلا به ADHD ممکن است در زمینه تکامل گفتاری و زبانی با تاخیر روبرو شوند. این تاخیر می تواند در زمینه درک دستورالعمل ها، برقراری ارتباط موثر، یا دنبال کردن مکالمه بروز پیدا کند.
6. بی نظمی و مسائل سازماندهی
بچه ها مبتلا به ADHD اغلب در مرتب کردن وسایل خود یا سازماندهی فعالیت هایشان با مشکل روبرو هستند. آن ها ممکن است نسبت به گم کردن وسایلشان مستعدتر باشند و در برنامه ریزی و اجرای کارها با مسائلی روبرو شوند.
نکات مهم:
- این نشانه ها به تنهایی نمی توانند دلیلی بر ابتلا به ADHD باشند. بلکه مشاهده مکرر و مداوم این الگوهای رفتاری در محیط های مختلف (خانه، مهدکودک و غیره) اهمیت دارد.
- شدت و تداوم این علائم در تشخیص نقش اهمیت بسیار زیادی دارد.
- سایر اختلالات رشدی نیز ممکن است با علائمی شبیه به ADHD همراه باشند. بنابراین، برای تشخیص دقیق، مراجعه به جلسات مشاوره روانپزشکی و بررسی های تخصصی از طریق روانپزشک کودک و نوجوان یا روانشناس کودک لازم است.
تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی مناسب می تواند به بچه ها مبتلا به ADHD در مدیریت علائم و داشتن زندگی پربار یاری کند. در صورت نگرانی در مورد رفتار فرزندتان، با پزشک متخصص اطفال یا یک متخصص روانشناسی کودک مشورت کنید.
راهکارهای درمانی بچه ها زیر 4 سال
در حال حاضر، دارو درمانی برای بچه ها زیر 4 سال مبتلا به ADHD تجویز نمی شود. با این حال، رویکردهای درمانی دیگری وجود دارند که می توانند به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کودک یاری کنند.
- آموزش والدین: آموزش والدین در مورد ADHD و کسب مهارت های رفتاری برای مدیریت رفتار کودک، از مهم ترین ارکان درمان در بچه ها نوپا به شمار می رود. والدین با یادگیری روش های تشویق رفتارهای مطلوب، برقراری روال های مشخص، و ایجاد محیطی منظم می توانند به بهبود رفتار و عملکرد کودک یاری کنند.
- درمان بازی: از طریق بازی هدفمند، بچه ها نوپا می توانند مهارت هایی مانند تمرکز، کنترل تکانه ها، و تنظیم هیجانات را بیاموزند. درمانگران بازی با استفاده از اسباب بازی ها و فعالیت های مختلف، به بچه ها در یادگیری این مهارت ها یاری می رسانند.
- حمایت های آموزشی: در صورتی که کودک در مهدکودک یا محیط های آموزشی با مسائلی روبرو شود، لازم است با همکاری مربیان، برنامه های حمایتی و آموزشی متناسب با نیازهای کودک در نظر گرفته شود.
تشخیص به موقع و مداخلات درمانی زودهنگام در بچه ها نوپا مبتلا به ADHD بسیار حائز اهمیت است. این مداخلات می توانند باعث بهبود علائم، تقویت مهارت های رشدی، و افزایش کیفیت زندگی کودک در آینده شوند.
تشخیص بیش فعالی در بچه ها نوپا روندی محتاطانه و تخصصی است. والدین و متخصصان با همکاری یکدیگر می توانند به درک بهتر رفتارهای کودک و تشخیص احتمالی ADHD دست یابند. تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی مناسب، کلیدی برای داشتن آینده ای روشن برای بچه ها مبتلا به ADHD است.
منبع: توریسم آنلاین