وزیر بهداشت: سال بسیار سختی است؛ اصلا پول نداریم

به گزارش همیار مشاوره، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه ای علوم پزشکی گفت سال بسیار سختی است و اصلا پول نداریم زیرا وقتی نفت نمی فروشیم، بی پول می شویم و کسی که پول ندارد، رستوران نمی رود.

وزیر بهداشت: سال بسیار سختی است؛ اصلا پول نداریم

به گزارش ایسنا دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت که روز پنجشنبه 3 مرداد در اجلاس روسای دانشگاه علوم پزشکی سخن می گفت، با اشاره به این که در دولت تدبیر و امید سهم سلامت از GDP سه درصد رشد نموده است، گفت: بیش از این نمی توان از کیک منابع بهره برد و باید از بخش خصوصی استفاده کنیم، اما روی سلامت مردم هم معامله نمی کنیم. بنابراین اولویت ها را درآورید، ساخت و ساز دیگر خبری نیست و ترمز کنید.

اصلا پول نداریم؛ بسیار سال سختی است که ان شاءالله به سرافرازی از آن عبور می کنیم. این خشکسالی را هم می گذرانیم و باز به ترسالی منابع می رسیم، اما در حال حاضر باید اولویت بندی کنیم. زیرا وقتی نفت نمی فروشیم، ما هم که وابسته به آن هستیم، بی پول می شویم و کسی که پول ندارد، رستوران نمی رود.

  • باید تکلیف مان را با جهان تعیین کنیم

دکتر نمکی اضافه نمود: عامل رنجوری اقتصاد مملکت، مالی نیست، بلکه عوامل مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و مالی و... است. نسخه پیچی برای این اقتصاد با دست مالیون میسر نیست.

اولین کار برای این اقتصاد که باید انجام گردد، شفاف سازی مالی است. تا زمانیکه اعتماد عمومی را برگردانیم و فساد را ریشه کن نکنیم، کسی سرمایه گذاری نمی کند. دومین کار اجماع نخبگان سیاسی، مالی، اجتماعی و فرهنگی حول محور توسعه مالی است و سوم اینکه تکلیف مان را با جهان تعیین کنیم. زیرا اقتصاد در مرزهای بسته توسعه نمی یابد. این راهی است که بسیار از کشورها رفته اند.

  • بیماران سرگردان بخش خصوصی نگردد

نمکی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان نیز گفت: بعضی جو را مسموم نموده و تشویش اذهان عمومی می نمایند و می گویند برجام که رفت، طرح تحول هم می رود. این در حالیست که ما قطار طرح تحول را در هیچ ایستگاهی نگه نمی داریم، اما در عین حرکت آن را تعمیر می کنیم. طرح تحول نیازمند بازنگری است، اگر نبود دوستان در ادامه آن نمی ماندند. ما باید بعد مالی طرح را ببینیم. ما با اندکی منابع ناپایدار، سفره ای پهن کردیم.

وی تاکید نمود: در بسته های طرح تحول کاهش پرداخت از جیب بیمار را جدی می گیریم. نباید هزینه های کمرشکن به بیمار تحمیل گردد. بیمار نباید سرگردان بخش خصوصی گردد که بعضی از آنها پوست بیماران را می نمایند.

نمکی در زمینه دارو نیز گفت: سیاست ما تامین داروهای اساسی است و ابلاغ کردم که قرارگاه دارو باید در استان ها هم ایجاد گردد و هفتگی به ما گزارش دهند. داروهای اساسی را داریم و اولین شعارمان جلوگیری از واردات داروهای مشابه فراوری داخل است.

  • ما همواره دلمان می خواهد گریه کنیم

زیر بهداشت با اشاره بر ضرورت توجه به بهداشت سالمندان، گفت: این سالمندان با سالمندان سایر کشورهای جهان متفاوتند؛ آنها سالمندانی هستند که جوانی ننموده، پیر شدند؛ چرا که در زمانی که می توانستند خلق ثروت نمایند، زیرساخت برایشان آماده نکردیم و امروز دارند به زمان سرباری سنی هم میرسند و این بسیار دوران غم انگیزی است. سالمند ما سالمندی پر دغدغه است.

  • افسردگی در سالمندان

وی همچنین گفت: در عین حال بحث سلامت روان نیز موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می طلبد ما 14 تولد در شیعه داریم با 13 وفات، اما همواره دلمان می خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت های اجتماعی است. باید روان های پریشان را در یابیم.

  • مصایب، افسردگی خودکشی

  • اضافه نمودن دو واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی

دکتر نمکی با بیان اینکه در این راستا دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک را با ساخت داخل در سال آینده به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه می کنیم تا از این گرفتاری ها نجات یابیم، اظهار کرد: در عین حال سیستم ارجاع و پزشک خانواده را هم باید پیش بریم؛ این دو موضوع را باید سال جاری به پایان برسانیم.

  • باکتری پنوموکوک هر سال 800000 کودک را می کشد

منبع: همشهری آنلاین

به "وزیر بهداشت: سال بسیار سختی است؛ اصلا پول نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر بهداشت: سال بسیار سختی است؛ اصلا پول نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید